Puhu huolistasi
Johdanto
Lindt & Sprüngli on sitoutunut harjoittamaan liiketoimintaa reilusti ja rehellisesti sekä lakeja ja arvojamme kunnioittaen. Odotamme samanlaista toimintaa kaikilta kolmansilta osapuolilta, kuten toimittajilta, urakoitsijoilta ja alihankkijoilta, joiden kanssa teemme yhteistyötä päivittäisen liiketoimintamme tukemiseksi. Tällaiset sitoumukset ja odotukset on esitetty Lindt & Sprünglin käytännesäännöissä (liiketoiminta- ja toimittajasäännöissä) ja keskeisissä toimintaperiaatteissa, kuten ihmisoikeuspolitiikassa ja Speak Up -politiikassa.
Alla olevissa tiedoissa kerrotaan, milloin, kuka ja miten Speak Up Line -puhelinlinjaa voi käyttää, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun olet kertonut meille huolenaiheestasi, sekä muita tärkeitä tietoja.
Milloin Speak Up Line -puhelinlinjaa kannattaa käyttää
Jos koet, näet tai sinulle ilmoitetaan tapahtuneesta tai olosuhteesta, joka on tapahtunut tai jonka uskot voivan tapahtua ja joka ei ole käytännesääntöjemme, käytäntöjemme, lakien ja määräysten mukainen, sinua kehotetaan ensisijaisesti selvittämään asia Lindt & Sprünglin yhteyshenkilön kanssa. Jos huolenaiheesi ei mielestäsi ole ratkaistu ja/tai jos haluat tehdä ilmoituksen nimettömänä, voit kertoa huolenaiheestasi Lindt & Sprünglin Speak Up Line -puhelinlinjan kautta. Tämä koskee esimerkiksi käyttäytymistä, joka aiheuttaa riskin tai ihmisoikeusloukkauksen, kuten terveys- ja turvallisuusriskit, työpaikkakiusaaminen ja syrjintä sekä ympäristöön liittyvät huolenaiheet. Sitä voidaan käyttää myös laittomia rikoksia, kuten lahjontaa, koskevien huolenaiheiden ilmaisemiseen.
Milloin Speak Up Linea ei kannata käyttää
Speak Up Line -puhelinlinjaa ei pidä käyttää seuraavissa tapauksissa:
- työhön liittyvät valitukset, kuten työntekijöiden väliset erimielisyydet, työn keskeyttäminen tai päättäminen. Tällaisissa asioissa sinun tulisi ottaa yhteyttä henkilöstöhallinnon edustajaan, jos se on tarkoituksenmukaista;
- terveyteen, turvallisuuteen tai omaisuuteen liittyvien ongelmien ilmoittaminen;
- ilmoittaa kuluttajavalituksista tai -kysymyksistä. Tutustu Lindt & Sprünglin kunkin maan verkkosivuston "Ota yhteyttä" -osioon.
Kuka voi käyttää Speak Up Line -puhelinlinjaa
Se on avoin henkilöille, yhteisön edustajille ja organisaatioille, jotka voivat tuoda esiin liiketoimintaamme ja toimitusketjuumme liittyviä huolenaiheita. Tämä koskee muun muassa Lindt & Sprüngli -yhtiöiden työntekijöitä ja toimihenkilöitä, tavarantoimittajia ja yhteistyökumppaneita sekä yhteisön jäseniä.
Speak Up Line -puhelinlinjan käyttö
- Voit ottaa meihin yhteyttä 24/7, 365 päivää vuodessa soittamalla maksuttomaan numeroon tai napsauttamalla tätä linkkiä kirjallisen raportin tekemistä varten.
- Speak Up Line -palvelumme on tällä hetkellä käytettävissä 19 kielellä.
- Anna meille niin paljon tietoa asiasta kuin pystyt ja haluat.
- Ilmoita nimesi ja yhteystietosi, jos se tuntuu sinusta mukavalta. Tämä auttaa meitä tutkimaan asiaa.
- Voit myös ilmoittaa asiasta nimettömänä, antamatta nimeäsi tai yhteystietojasi, vaikka tämä saattaa rajoittaa mahdollisuuksiamme tutkia asia perusteellisesti.
- Saat valitustunnuksen - on tärkeää, että merkitset tämän tunnuksen, jotta voit viestiä ja saada päivityksiä.
Alla oleva kaavio kuvaa tapauksen kulkua sen vastaanottamisesta lopullisen päätöksen tiedoksiantoon asti:
Miten järjestämme Speak Up Line -palvelun
- Speak Up Line on maksuton.
- Prosessimme on turvallinen ja siihen voi luottaa.
- Pyrimme tekemään siitä helposti lähestyttävää.
- Käytössämme on vankka prosessi, jolla varmistamme henkilöllisyytesi ja viestinnän luottamuksellisuuden, sekä menettelyt tietojen suojaamiseksi.
- Group Compliance vastaa Speak Up Line -linjastamme, jota tukee tutkinnan johtamiseen nimitetty henkilö. Nämä henkilöt ovat puolueettomia ja käyttävät sukupuolisensitiivistä lähestymistapaa.
- Henkilöitä, jotka ilmoittavat aidoista huolenaiheistaan Speak Up Line -puhelinlinjan kautta, ei saa asettaa epäedulliseen asemaan eikä heihin saa kohdistaa minkäänlaisia uhkauksia, kostotoimia tai rangaistuksia. Jos uskot olevasi vaarassa, ota yhteyttä osoitteeseen compliance@lindt.com, joka on Group Compliance -yksikön käytössä ja hallinnassa oleva postilaatikko. Huomaa, että jos teet ilmoituksen tällä tavoin, sähköpostiosoitteesi tulee Group Compliance -yksikön tietoon. Vaihtoehtoisesti voit myös ilmoittaa uuden tapauksen Speak Up Line -palvelussa, jolloin nimettömyytesi säilyy.
Mitä tapahtuu, kun olet tehnyt ilmoituksen
Huolesi seuraa alla olevaa prosessia. Ilmoitamme luottamuksellisesti, että huolenaiheesi on vastaanotettu. Sen jälkeen saat päivityksiä, ja kun huolenaiheesi on otettu huomioon, sinulle ilmoitetaan lopullisesta päätöksestä. Tarvittaessa ryhdytään asianmukaisiin toimiin asian korjaamiseksi. Luottamuksellisuuden ja nimettömyyden varmistaminen on meille tärkeää myös valitusmenettelyn päättymisen jälkeen.
Yhteenvetomenettely
Lähetä raporttisi Merkitse kantelun tunnus |
Huolesi arvioidaan |
Asianmukaiset tutkijat tutkivat huolenaiheet. |
Sinulle lähetetään päivityksiä valitustunnuksesi kautta. Tutkinnan tukemiseksi on tärkeää, että olet yhteydessä tutkijaan silloin, kun se tuntuu sinusta mukavalta. |
Päätöksestä ilmoitetaan sinulle kohtuullisessa ajassa. |
Asianmukaiset toimet ja seuraamukset toteutetaan |
Käännös Vastuuvapauslauseke
Jos kyseessä on kysymys, joka liittyy asiakirjan sisältämien tietojen täsmälliseen merkitykseen.
käännöksen sisällöstä, pyydämme selvennystä virallisesta englanninkielisestä versiosta.