- Etusivu
- Löydä Lindt: suklaan historia
Lindtin historia
Yrittäjähenkeä. Suklaavallankumous. Täydellinen kumppanuus. Tämä on tarina siitä, kuinka Lindt & Sprüngli sai alkunsa.
Suklaan edelläkävijät
Kaikki alkoi David Sprünglin pienen makeiskaupan avaamisesta Zürichissa. Liiketoiminta kasvoi nopeasti Sprünglin yrittäjähengen ansiosta ja intohimosta suklaata kohtaan. Sprünglista tuli pian maineikas nimi suklaanvalmistajien keskuudessa.
1845: Menestyksen ensiaskeleet
Pienessä makeiskaupassa Marktgassen alueella Zürichin vanhassakaupungissa David Sprüngli ja hänen poikansa Rudolf Sprüngli-Ammann tuottivat ensimmäisen kiinteän suklaalevyn Sveitsin saksankielisellä alueella. Siitä tuli välittömästi menestys.


1847: Ensimmäinen suklaatehdas
Sprüngli kasvoi nopeasti ja avasi Schleifetobel-tehtaan Horgenissa vuonna 1847. Kun tuotanto alkoi, suklaan pystyi haistamaan ilmassa.
Suklaayrittäjät
1859: Uudenlainen patisserie
David Sprüngli ja hänen poikansa vihkivät käyttöön toisen makeistehtaan Paradeplatzille - kuuluisan Confiserie Sprünglin. Paikalliset tykästyivät nopeasti sen tyylikkäisiin sitätiloihin, mikä teki siitä suositun kokoontumispaikan.


1879: Conching-keksintö
Samaan aikaan Bernissä apteekkarin poika Rodolphe Lindt oli juuri perustanut pienen makeiskaupan. Pian avaamisen jälkeen vuonna 1879 Lindtin suklaayhtiö Rod. Lindt & Sons tuotti vain kovaa ja katkeraa suklaata - aivan kuten muutkin suklaanvalmistajat tuohon aikaan. Lindt jatkoi kokeilujaan lannistumatta, kunnes eräänä perjantai-iltana kuukausien testaamisen jälkeen hän lähti tehtaalta, mutta jätti conching-koneen päälle. Kone kävi yötä päivää koko viikonlopun ajan. Maanantaina Lindtin löytämä suklaa oli hienovaraisen sileää ja aivan toisenlaista kuin mikään aiempi hänen maistamansa. Suklaa oli kokenut lopullisen muutoksen. Tämä oli vertaansa vailla olevan, maailmankuulun Lindt-suklaatäytteen alku.
Hänen suklaansa salaisuus oli hänen keksimässään conching-prosessissa, joka loi suklaalle hienosti sulavan rakenteen yhdistämällä kaakaomassan ja kaakaovoin tasaisesti ja pitkään muiden ainesosien, kuten sokerin ja maidon kanssa. Lindtin conching-tekniikka loi "sulavaa suklaata", jonka hienoa makua oli mahdoton vastustaa. Kyseessä oli suklaavallankumouksen alku. Lindt piti keksintönsä huippusalaisuutena, kunnes Sprüngli astui kuvioihin mukaan. Nykyään suklaanvalmistajat käyttävät conching-tekniikkaa ympäri maailmaa.
1892: Kuinka Sprünglistä tuli Lindt & Sprüngli
Kun Rudolf Sprüngli-Ammann astui syrjään, hän jakoi yrityksen kahden poikansa Johann Rudolf Sprüngli-Schifferlin ja David Robert Sprüngli-Baudin välillä vuonna 1892. Johann Rudolf otti vastuulleen Horgenissa sijaitsevan tehtaan, josta tuli myöhemmin osa Lindt & Sprüngliä. Hänen nuorempi veljensä sai kaksi makeiskauppaa Zürichissä.


1899: Lindt & Sprünglin syntymä
Täydellinen kumppanuus.
Kun Lindt vuonna 1879 löysi salaisuuden, joka tulisi viemään Sveitsin maailmankartalle huippuluokan suklaanvalmistajana, Johann Rudolf Sprünglilta ei jäänyt asia huomaamatta. Hänen kiinnostuksensa heräsi, ja hän tunnisti toisen kaltaisensa suklaa-asiantuntijan.
Mutta kaksi yrittäjää tapasivat vasta vuonna 1899. Johann Rudolf Sprüngli oli juuri saanut valmiiksi suuremman tehtaan tuotannon lisäämiseksi Kilchberg-Bendlikonin alueella, jolla pääkonttori nykyään sijaitsee. Bernissä Rodolphe Lindtin kermaisen suklaan korkea kysyntä oli alkanut jättää jälkensä Lindtin pieniin ja vanhentuneisiin tuotantolaitoksiin.
Joten kun Johann Rudolf Sprüngli tarjoutui ostamaan yrityksen vaikuttavaan 1,5 miljoonan kultaisen frangin hintaan - Lindtin brändin ja salaisen reseptin mukaan lukien - Lindt suostui sillä ehdolla, että hänellä tulisi vielä olemaan sananvaltaa liiketoiminnassa. Täydellinen kumppanuus syntyi, kunnes Sprüngli alkoi liiketoimintaa täysin.
Vuosisadan alku
Uusi vuosisata alkoi vahvana Lindt & Sprünglille, vaikka haasteiltakaan ei vältytty. Ensimmäisestä maailmansodasta huolimatta sveitsiläinen suklaateollisuus kukoisti Lindt & Sprünglin johdolla, jolla oli merkittävä vaikutus alan menestykseen. Vuoteen 1915 mennessä suurin osa tuotannosta vietiin ulkomaille. Edes toisen maailmansodan aikana Lindt & Sprüngli ei uhrannut omistautumistaan laadulle. Sodan lopussa - sattumalta 100-vuotisjuhlamme aikana - myynti nousi jälleen nopeasti.
1920-luvulta lähtien: kasvua ulkomailla
1900-luvun alussa Lindt & Sprüngli perusti yleiset virastot ja tytäryhtiöt Saksassa, Yhdysvalloissa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Vuonna 1930 yrityksen nimi muutettiin nykypäivän nimeksi “Chocoladefabren Lindt & Sprüngli AG”.

Kansainvälinen laajentuminen
Yhtiö jatkoi kasvuaan kaikilla tärkeimmillä markkinoilla tytäryhtiöiden ja jakeluyritysten kanssa. Nykyään Lindt & Sprüngli on numero 1 globaaleilla premium-suklaamarkkinoilla ja on tunnettu suklaaklassikoistaan.

1932: Bâtons Kirsch
Vuonna 1932 julkaistiin aito ja alkuperäinen sveitsiläinen ”Bâtons Kirsch”, joka osoittautui todelliseksi menestykseksi Lindt & Sprünglille.

1945: 100 vuotta Lindt & Sprünglia
Lindt & Sprüngli täytti 100 vuotta ja juhli suurta vuosipäiväänsä 12-osaisella mainoskampanjalla. Vuosipäivä osui samaan ajankohtaan sodan päättymisen kanssa, ja suklaan kulutus nousi jälleen.
1945: 100 vuotta Lindt & Sprünglia
Lindt & Sprüngli täytti 100 vuotta ja juhli suurta vuosipäiväänsä 12-osaisella mainoskampanjalla. Vuosipäivä osui samaan ajankohtaan sodan päättymisen kanssa, ja suklaan kulutus nousi jälleen.


1949: suklaakultaa - LINDOR
Lindtin suklaamestarit halusivat luoda jotain taivaallista kohottaakseen asiakkaiden mielialaa sodan jälkeen. He ryhtyivät testailemaan erilaisia suklaareseptejä, kunnes vuonna 1949 he onnistuivat luomaan niin ylellisen sileää suklaata, että sitä voitiin jo verrata sulavaan kultaan. Lopputulos sai nimen LINDOR. Se ilmestyi markkinoille ensin suklaalevynä, jossa oli herkästi sulava täyte, ja vasta 20 vuotta myöhemmin siitä tuli tavaramerkkinämme tunnettu tryffeli. Haluatko lukea lisää LINDOR-suklaan historiasta?
1952: Pomppiva yllätys - Lindt Gold Bunny
Vuonna 1952 Lindt Kultapupu teki ensiesiintymisensä. Tyttärensä inspiroima Lindtin suklaamestari loi pupun hienoimmasta sveitsiläisestä suklaasta. Hän kietoi sen rakkaudella kultaiseen kääreeseen saadakseen sen loistamaan ja solmi lopputuloksen punaisella rusetilla sekä pienellä kellolla, jotta pupu ei koskaan eksyisi. Nykyään Lindt Kultapupu on pääsiäisklassikko, joka muistuttaa, että kevät on aivan nurkan takana. Haluatko tutustua Lindt Gold Bunnyn koko tarinaan?


1969: Maailmanlaajuinen suosikki - LINDOR tryffelit
Lopulta vuonna 1969 Lindt & Sprüngli julkaisi ensimmäisen LINDOR-tryffelinsä joulun erikoisuutena. Niistä tuli välitön menestys, ja asiakkaat olivat surullisia huomatessaan niiden katoavan, kun juhlakausi oli ohi...
1979: Suklaaklassikot
Ennen vuosikymmenen loppua vuonna 1979 Lindtin premium-kokoelman Connaisseur-konvehdit luotiin erityisiä lahjatarpeita varten, ja niistä laajentui oma tuotemerkkinsä.


1989: huippuosaaminen
Vuonna 1989 luotiin vielä yksi klassikko. Lindt & Sprüngli lanseerasi erityisen tumman ja ohuen EXCELLENCE-suklaan, jossa on intensiivinen ja elegantti maku sekä hieno rakenne.
Lindt & Sprünglin tulevaisuus
Lindt & Sprüngli on sitoutunut luomaan tuoreita, uusia ja kuluttajia inspiroivia makuja, pitäen samalla yllä korkeaa laatua jokaisessa tuotteessa. Vuosisadan vaihde toi mukanaan runsaasti uusia herkullisia suklaaluomuksia ja jännittäviä aloitteita, jotka jatkavat Lindtin maailman tuomista entistä lähemmäs sinua.

2008: Lindt & Sprüngli -viljelyohjelma
Kestävä kehitys on olennainen osa Lindt & Sprünglin yritysfilosofiaa ja kiinteä osa strategiaa aina kaakaopapujen hankinnasta valmiisiin suklaatuotteisiin saakka. Vuodesta 2008 lähtien toiminut Lindt & Sprüngli -viljelyohjelma on osoitus sitoutumisestamme kestävään kehitykseen.
2009: jännittävä vuosi
Sveitsin globaalista tennismestarista Roger Federeristä tuli Lindtin brändin suurlähettiläs vuonna 2009. Samana vuonna Lindt & Sprüngli perusti oman globaalin vähittäiskaupan verkostonsa ja loi samalla korkean tason suklaakokemuksen koko maailmalle.


2011: Lindtin joulun taikaa
Kultainen Lindt Teddy lanseerattiin tuomaan ylimääräisen ripauksen joulun taikaa juhlapyhäsesonkina vuonna 2011.
2013: takaisin antaminen
Vuonna 2013 Lindt & Sprüngli perustivat Lindt Cocoa Foundation -säätiön ja Lindt Chocolate Competence -säätiön. Lindt Cocoa -säätiö parantaa suklaatuotannon sosiaalista ja ekologista ympäristöä. Säätiö edistää kestävää maataloutta ja tukee tavoitteita, joiden tarkoituksena on parantaa kaakaonviljelijöiden työskentely- ja elinolosuhteita. Lindt Chocolate Competence -säätiö puolestaan pyrkii ylläpitämään, harjoittamaan ja edistämään Sveitsin pitkäaikaista asemaa suklaaliiketoiminnan keskuksena ja vahvistamaan sveitsiläistä suklaanvalmistusosaamista entisestään.


2020: suklaan koti
Vuonna 2013 hyväntekeväisyyssäätiömme Lindt Chocolate Competence pani alulle visionäärisen projektin Sveitsin Kilchbergissä. Vuonna 2020 Lindt & Sprünglin 175-vuotisjuhlan aikana Lindt Home of Chocolate avasi ovensa. Kilchbergin-pääkonttorissamme sijaitsevassa suklaan kodissa on interaktiivisia näyttelyjä, tutkimus- ja pilotointitehdas, maailman suurin suklaakauppa, kahvila sekä suklaapuoti, joka on suunniteltu erityisesti suklaakursseja varten. Koska kyseessä on suklaan koti, ei ole yllättävää, että se sisältää myös yhden maailman suurimmista suklaasuihkulähteistä!
Nykyään Lindt & Sprüngli on kaikkien tuntema nimi, joka viestii ihanuutta, laatua ja suklaata, joka ilahduttaa koko maailmaa. Vuosien aikana yhtiö laajensi tuotemerkkivalikoimaansa ulkomaille ja osti suklaayrityksiä, kuten Hofbauer ja Küfferle (1994), Caffarel (1997), Ghirardelli (1998) ja Russell Stover (2014). Nykyään Lindt & Sprünglin brändit luovat ainutlaatuisen tuotemaailman, joka käsittää yli 2 500 tuotetta. Laadukkaat tuotteemme on valmistettu 11 eri tuotantoalueella Sveitsissä, Euroopassa ja Yhdysvalloissa, ja niiden jakelu toimii 28 tytäryhtiön, 500 oman vähittäiskaupan ja yli 100 jakelijaa kattavan verkoston kautta yli 120 maassa. Globaalista kasvustaan huolimatta Lindt & Sprüngli pitää kiinni sveitsiläisistä juuristaan - itse asiassa sveitsiläiset ovat edelleen maailman suurimpia suklaamestareita, sillä jokainen kansalainen kuluttaa keskimäärin yhden LINDOR-tryffelin päivässä.
2020: Chocolate delight
